Publikacje wydawane w ramach Biblioteki Kadry i Płace w Administracji oraz Biblioteki Administracja Publiczna stanowią praktyczne wsparcie dla pracowników działów kadrowych i działów wynagrodzeń w sektorze publicznym. więcej »
Urlop wypoczynkowy jest przewidzianą przez przepisy prawa pracy przerwą w świadczeniu pracy na rzecz określonego pracodawcy i w czasie ustalonym przez niego. Jest to zatem czas całkowitej swobody pracownika, który powinien być wykorzystywany bez wykonywania jakichkolwiek świadczeń na rzecz pracodawcy. Nie może być zakłócany przez przełożonych telefonami, e-mailami z pytaniami dotyczącymi pracy itp. Zadaniem pracodawcy jest takie zorganizowanie pracy, by nie było konieczności kontaktowania się z osobami przebywającymi na urlopach. Temu służą zastępstwa pracowników, wcześniejsze przygotowanie się na ich nieobecność, planowanie urlopów.
Urlop wypoczynkowy traktowany jest jako uprawnienie pracownika, a pracodawca nie ma środków prawnych pozwalających mu skontrolować, w jaki sposób pracownik korzysta z wypoczynku.
Przepisy nie przewidują też żadnych sankcji za wykonywanie pracy w trakcie urlopu wypoczynkowego, chyba że doszło do naruszenia interesu pracodawcy.
Pracownik ma pełną swobodę w dysponowaniu swoim urlopem. Może więc pojechać na wycieczkę, ale równie dobrze może remontować mieszkanie lub dom, albo podjąć pracę u innego pracodawcy.
Pewna grupa pracowników musi się jednak liczyć z ograniczeniami. Nie wszyscy pracownicy mogą pracować na urlopie wypoczynkowym. Pracownicy administracji publicznej i samorządowej powinni zadbać, aby praca w czasie urlopu nie pozostawała w sprzeczności z ich obowiązkami. Praca taka nie może także wywoływać podejrzenia o stronniczość lub interesowność.
Częstym zjawiskiem jest próba zobowiązania pracownika przez pracodawcę do pozostawania w kontakcie telefonicznym, tj. podania numeru telefonu, pod którym pracownik będzie dostępny, oraz utrzymywania aktywnego numeru podczas wypoczynku. Takiego postępowania nie można całkowicie zabronić pracodawcy. Obowiązek pozostawania na urlopie wypoczynkowym w kontakcie telefonicznym z pracodawcą należy jednak ograniczyć jedynie do bardzo zamkniętej grupy pracowników:
Pracodawca nie może nakładać na wszystkich zatrudnionych pracowników zobowiązania do pozostawania w kontakcie telefonicznym.
W obu jednak wymienionych przypadkach bardzo trudno byłoby wyegzekwować realizację takiego zobowiązania. Nie mogłoby to bowiem w żaden sposób ograniczać swobody wypoczynku pracownika.
Przykład 1
Pracownik ma zamiar spędzić urlop w miejscu odosobnienia religijnego, gdzie obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych poza ściśle wyznaczonymi godzinami. W takiej sytuacji pracodawca nie może swoją potrzebą pozostawania z pracownikiem w kontakcie telefonicznym wpływać na wybór jego miejsca odpoczynku.
[...]
Katarzyna Piecyk
specjalista prawa pracy