W piątek 17 listopada 2023 r., 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Ustaw, weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU z 2023 r., poz. 2367). Rozporządzenie wprowadziło dwie ważne zmiany.
Pierwsza z nich dotyczy nowej definicji stanowiska pracy (§ 2 pkt 2 zmienianego rozporządzenia), które obejmuje:
- wyposażenie podstawowe, w tym monitor ekranowy, klawiaturę, mysz lub inne urządzenia wejściowe, oprogramowanie z interfejsem dla użytkownika;
- krzesło i stół;
- opcjonalne wyposażenie dodatkowe, w tym stację dysków, drukarkę, skaner, uchwyty na dokumenty, podnóżek.
Dotyczy to także stanowiska pracy podczas pracy zdalnej.
W przypadku stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, utworzonych przed 17 listopada br., pracodawcy mają 6 miesięcy na dostosowanie się do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii określonych w nowym rozporządzeniu. Natomiast po 17 listopada każda firma, tworząc nowe stanowiska pracy, powinna mieć przygotowane uregulowania w zakresie BHP i od razu posiadać dostosowane do nowych przepisów stanowiska pracy.
Drugą zmianą jest obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikowi okularów lub – co jest nowością – szkieł kontaktowych. Zgodnie z nowymi przepisami pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora. Przepisy nie określają konkretnej kwoty ani procentowego udziału w kosztach refundacji okularów i szkieł kontaktowych.