Ostatnie lata uświadamiają nam zmieniający się charakter zagrożeń w miejscu pracy. Nie wystarczy zidentyfikować niebezpieczeństwa fizyczne czy materialne, ale należy także wychwycić tzw. zagrożenia psychospołeczne związane z wykonywaniem pracy. Charakter tych ostatnich bywa jednak niezwykle złożony i skomplikowany.
Coraz częściej wskazuje się na kwestię zagrożeń psychospołecznych o charakterze cyfrowym, związanych z informatyzacją i elektronizacją procesu świadczenia pracy. Intensyfikacja komunikacji w formie SMS-ów, e-maili, rozmów telefonicznych, ale i monitoringu z wykorzystaniem różnych instrumentów technicznych jest źródłem stresu i napięcia psychicznego. Wywołuje silne obciążenie związane z jakością wykonywanej pracy, które nasila się w sytuacji, w której pracownik poddany jest jednocześnie kilku bodźcom tego rodzaju w tym samym czasie. Pracownicy mogą czuć się wyobcowani ze środowiska zawodowego i społecznego na skutek atomizacji procesów pracy, z powodu świadczenia pracy z domu lub w terenie jako pracownicy mobilni. Społeczny charakter i środowisko pracy ulegają w takim przypadku zachwianiu i podważeniu.
Obawy o skalę i zakres cyberzagrożeń psychospołecznych są uzasadnione, ponieważ proces elektronizacji, informatyzacji i cyfryzacji pracy nie tylko nie ulegnie zmniejszeniu czy stabilizacji, lecz będzie postępował. Zagrożenia cyfrowe nie zawsze są dostrzegalne, ale zawsze szkodliwe. Należy im przeciwdziałać. Krytycznym momentem jest uświadomienie sobie ich występowania. Dopiero wówczas można je ograniczyć.